Hallo! Terug van weggeweest na bijna drie weken in zonnige buitenlanden. Al was het hier ook zonnig, hoorde ik. Anyway, wij waren lekker in Frankrijk, in Spanje en daarna weer in Frankrijk en het was zalig. Gisteravond zei ik tegen J. dat het grappig is hoe de zomervakantie in de nineties circa 4 pagina’s besloeg in je fotoboek van 1993-1996, maar dat je tegenwoordig bijna 500 foto’s hebt van een kleine drie weken. De jeugd van onze kinderen is echt uitstekend gedocumenteerd.

Wat ook opvalt: vroeger maakte ik foto’s van de omgeving. Van kerkjes, bloemen, charmante details in oude straatjes… Tegenwoordig maak ik vooral foto’s van de kinderen in een omgeving. Er zijn amper vakantiefoto’s te vinden waar ze niét op staan. Aandachtspuntje voor de volgende keer. Het goede nieuws: dat scheelt wel weer in de selectie voor dit vakantiedagboek.

De vakantie begon op een Zwols terras met de man en een biertje in de zon. Daarbij kregen we gezelschap van dit reizende kunstwerk dat niet-zo-stiekem neergezet werd door een kunstenaar en waarvan het de bedoeling was dat je het meenam en ergens anders plaatste. Uiteraard zijn we hem vergeten mee te nemen naar Spanje, dus nu staat er een kruising tussen een witte drol en een buttplug op de boekenplank thuis.
En na het terras (vandaar dit blije hoofd) moesten de kantoorplanten nog even geëvacueerd worden naar ons huis, zodat mijn schoonvader ze water kon geven. Bakkie vol!
Zaterdag vond het nodige opruim- en inpakwerk plaats.
En zo reden we eindelijk naar het zuiden. Op naar Frankrijk!
Ons dorp voor de komende dagen. Zo’n Frans slaapdorp met een kerk, een oorlogsmonument, een gemeentehuis en een feestzaal. Heerlijk.
Ons onderkomen voor de eerste dagen. Een klein huisje op het erf van een Frans gezin met een grote omheinde tuin én een zwembad. De benedenverdieping zag er zo uit en boven waren dan nog twee slaapkamers en een badkamer. Dikke prima.
Het erf was heel Frans.
En de tuin, met frambozen, kersen, kippen, schommels en trampolines, was geweldig. Perfecte plek om even een paar dagen tot rust te komen voordat we naar Spanje zouden rijden.
We ondernamen in die vier dagen precies één uitstapje. Naar Vienne, een van de oudste steden van Frankrijk. Er was alleen vrij weinig te beleven, dus na een rondje slenteren waren we snel weer thuis.
Meer tijd voor dit. Wat een feest. En zo leuk om te merken hoe de kleintjes dan in eerste instantie een beetje huiverig zijn en absoluut niet losgelaten willen worden, maar hoe ze aan het eind van de vakantie helemaal watervrij zijn. Note to self: vaker gaan zwemmen.
Na vier nachten in ons fijne Franse huisje was het tijd om door te rijden naar Spanje. De A9 af naar het zuiden! Geen file, zoals je ziet, dus we konden lekker doorrijden.
Olá! We hadden een tent gehuurd op Yelloh Village Camping Punta Mila in L’Escala. We hebben zelf ook een tent (drie, eigenlijk), maar nog even niet de kracht om alles mee te nemen naar het zuiden. De auto zat nu al propvol. En het eigen sanitair in zo’n ingerichte tent is ook wel heel fijn.
Kijk, zelfs een bovenverdieping. En airco (dat werkt inderdaad niet in een tent).
De bovenverdieping hebben we trouwens niet gebruikt. Dit was de eerste slaapopstelling, wij in het grote bed, de kleuter op het losse matras en de kleine in het campingbedje om de hoek. In de praktijk kwam het erop neer dat we met zijn drieën in het niet-zo-grote grote bed lagen met het campingbedje ernaast. Heel knus.
’s Avonds speelden we spelletjes. CuBirds dus (best leuk, geen nieuwe favoriet), Keer op Keer 2 en Qwixx hebben we veel gespeeld. En Qwirkle, maar dat kon alleen als het nog licht was, want anders konden we de kleuren van de steentjes niet goed onderscheiden. Geen 18 meer he?
Ik heb 7 boeken gelezen deze vakantie! Vooral veel hoogstaande literatuur, zoals je ziet.
We zaten dus vlakbij L’Escala en dat was zo in het voorseizoen een best gezellig stadje. We konden er tot onze blijde verrassing ook goed vegetarisch (en zelfs vegan) eten en ze hadden er lekkere ijsjes. Onze oer-Hollandse bolderkar met twee blonde dametjes trok er ook veel bekijks.
Pa en moe op de camping. Heerlijk, dat gekneuter met de kinderen, tijd voor elkaar, beetje zwemmen, beetje slenteren.
De camping by night (realistische status met rotzooi na een week)
Een uitje naar Pals! Heel schattig middeleeuws dorpje. Op een maandagochtend in juni was het er al druk met toeristen, ik denk dat je in het hoogseizoen over de hoofden kan lopen. Maar voor nu, heel leuk.
Kaartjes schrijven naar de opa’s en oma’s.
Nog een uitje! Naar de ruïnes van Empúries. Hier stichtten de Grieken een nieuwe stad, die ze verrassend genoeg Neo Polis noemden. Daarna namen de Romeinen de boel in en bouwden er nog een stad naast. Dat is allemaal opgegraven in de vorige eeuw en verrassend goed bewaard gebleven.
Niet per se het ultieme kinderuitje, maar vooral de kleuter vond het erg interessant.
En daarna met de kleuter op mijn rug terug naar de auto. Work-out ook weer gehad.
Nog een uitje! Een nachtje naar een van de leukste steden van Spanje: Girona.
Het oude gedeelte is zeer buggyvriendelijk, zoals je ziet. Maar wel erg de moeite waard, met allemaal kleine straatjes, steegjes en ander moois.
Op zich leuk, maar niet met 38 graden: een wandeling over de oude stadsmuur. Man, wat hadden we het heet, met allebei een kind op de rug.
Dus daarna hadden we wel een ijsje verdiend. Bindend ijs-advies: haal een ijsje bij Rocambolesc. Dat is de ijszaak van sterrenchef Jordi Roca en het ijs is echt geweldig.
Glaasje rosé erbij, helemaal lekker.
We lieten de camping een nachtje voor wat ‘ie was en sliepen in dit leuke appartementje in hartje Girona. De volgende ochtend splitsten we op voor musea en shoppen en na een lunch gingen we weer terug naar de camping.
Make-up en bh in de wilgen, haar al dagen niet gedaan, heerlijk.
Het strand vlakbij de camping. Heel fijn.
Poke bowls!
Die kleine daar heeft zich de hele vakantie vermaakt met stenen verzamelen.
Uitje! Met zo’n toeristenboot de zee op en dan visjes kijken. Was leuk.
Groetjes uit L’Escala!
In ieder kerkje moet een kaarsje aangestoken worden.
Na twee weken was dit de laatste avond in Spanje: na het eten nog even lekker op het strand spelen en een ijsje halen.
Terug in ‘ons’ huisje in Frankrijk! Het is ons echt heel goed bevallen om met de kinderen op de heen- en terugweg hetzelfde huisje te kiezen voor een tussenstop. Ze wisten alles nog precies en gingen meteen lekker spelen, in plaats van dat ze moesten wennen. Heel fijn. We waren er nu maar twee nachtjes, dus hadden een middag en een volle dag om nog lekker te chillen.
De volgende ochtend reden we om half 5 het dorp weer uit. Op naar het noorden.
We hadden niet echt een plan voor de terugweg, behalve dat we zouden rijden zolang het goed ging op de achterbank. Dat zorgde ervoor dat we rond lunchtijd al bij Maastricht waren!
Bij Maastricht stopten we even bij MacDonalds en gingen daarna nog even naar speeltuin de Dwaze Herder in Gronsveld. Een beetje een troosteloos geheel, maar de kinderen hebben er een half uurtje lekker gespeeld. IJsje toe en klaar voor de laatste 2,5 uur naar huis.
Om 18 uur hadden we onze Zwolse Peperbus in zicht: home sweet home!

En zo waren we na bijna drie weken weer thuis. Zongebruind en een beetje blonder dan we vertrokken. Het was een zalige vakantie. Heel anders dan vroeger, toen we van plek naar plek trokken en altijd op pad waren om mooie dingen te zien. Met kinderen ligt het tempo tien keer lager, rommel je uren op de camping en dat is eigenlijk ook wel heel fijn.

Wat ik ook leuk vond om te merken, was dat ik totaal geen weerstand voelde om weer aan het werk te gaan. Toen ik nog in loondienst was kon ik na de vakantie huizenhoog opzien tegen het feit dat ik weer moest gaan werken, maar nu had ik er eigenlijk wel weer zin in. Lekker naar mijn kantoortje, een beetje typen, vol goede voornemens over hoe ik het aan ga pakken deze zomer. Voor mij een teken dat ik vorig jaar echt de goede keuze heb gemaakt om volledig voor mezelf te beginnen. Fijn.

En dan is de zomer pas net begonnen.

Author

4 Comments

1. Oh zeg ik krijg er ook reiszin van! Ziet er super leuk uit. Stiekem past dat trage reizen sowieso wel meer bij ons :p Dit jaar zit een trip er voor ons niet in, wij gaan hier aan een verbouwing beginnen, maar ik heb alvast voorpret voor volgend jaar! 😀 Fijn ook dat je niet opzag tegen terug aan het werk gaan.

2. Ik liep enorm achter met jouw blog! Ik sla hem NU op in mijn favorieten voordat ik hem weer uit het oog verlies.
    Wat een heerlijke vakantie! Zo eentje wil ik er ook wel. Met lekker weer, veel ijsjes, alles op het gemak en toch best wat uitstapjes. Ik had de optie ‘geen bh’ nog nooit bedacht maar die klinkt eigenlijk ook heeeel fijn. Neem ik in overweging.

3. O, en je laatste opmerking zet me ook wel aan het denken. Ik zie voordat mijn vakantie überhaupt begint al op tegen het moment dat ik daarna weer aan het werk moet….

4. Ik ken je helemaal niet, (kwam hier via je reactie bij Suus) maar ik vond het erg leuk om eens mee te kijken met de vakantie van iemand met een totaal ander leven dan ik. 🙂

Je schrijft leuk! (Maar het is dan ook je beroep zag ik)